
Sklepy internetowe od dłuższego czasu cieszą się niesłabnącą popularnością. I nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ robienie zakupów online jest wygodną alternatywą dla kupowania w sklepach stacjonarnych. Jeżeli chcesz wejść w branżę e-commerce i założyć swój sklep internetowy, to powinieneś pamiętać o kilku rzeczach. Poniżej znajdziesz najważniejsze kwestie, które warto mieć na uwadze, budując sklep internetowy lub też zlecając budowę jakiemuś specjaliście.
Sklep internetowy – od czego zacząć?
Budowa sklepu internetowego wbrew pozorom nie jest pierwszym krokiem, który należy wykonać, chcąc wejść w świat e-commerce. Założenie sklepu internetowego jest biznesem, jak każdy inny, co oznacza, że na początku inwestujemy pieniądze, a następnie liczymy na zwrot zainwestowanych pieniędzy oraz zysk. Dlatego też, pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest przeanalizowanie rynku oraz konkurencyjnych firm.
W jaki sposób może wyglądać taka analiza? Jedną z najlepszych metod będzie przejrzenie sklepów o tematyce podobnej do tego, co sam zamierzasz sprzedawać. Dzięki temu będziesz w stanie sprawdzić, co ci się podoba, a co nie. I nie chodzi tu tylko o design strony, ale też o jej funkcjonalność, sposób prezentowania towarów oraz różnorodność dostępnego asortymentu.
Nazwa, logo, domena – uwzględnij je podczas budowania witryny
Zakładając sklep internetowy, należy uwzględnić wiele kwestii. Jedną z nich jest chociażby wybór rozszerzenia. Jeżeli celujesz w polski rynek, to zdecyduj się na końcówkę „.pl.” Jeżeli natomiast chcesz szukać klientów na rynku europejskim lub ogólnoświatowym, to lepszym wyborem będzie zdecydowanie się np. na rozszerzenie „.com.” Rejestrując domenę, powinieneś mieć już wybraną nazwę sklepu. Jeżeli nie będziesz w stanie znaleźć wolnej domeny, możesz zdecydować się na dodanie do nazwy przyrostka lub przedrostka, aby umożliwić sobie zarejestrowanie interesującej cię domeny.
Oprócz domeny i jej rozszerzenia oraz nazwy sklepu, ważne jest również jego logo. W tym miejscu warto zaznaczyć, że zlecając budowę sklepu internetowego, projektu logo raczej nie dostaniesz w pakiecie. Możesz zdecydować się na zamówienie postawienia strony oraz zaprojektowanie logo u jednej firmy lub też skorzystać z usług oddzielnych wykonawców. Jeżeli potrafisz rysować lub obsługiwać programy graficzne, możesz również samodzielnie stworzyć swoje logo.
Jaki hosting wybrać budując sklep online?
Hosting, czy też inaczej serwer, możesz opłacać na różne sposoby. Jeżeli zdecydujesz się na korzystanie ze sklepu online w wersji abonamentowej, to opłatę za serwer będziesz mieć ujętą w swoim abonamencie (możesz za to musieć odnawiać domenę raz do roku). Jeżeli natomiast postawiony sklep kupiłeś za pomocą jednorazowej opłaty, to musisz umieścić go na jakimś serwerze, aby umożliwić klientom korzystanie z niego. W większości przypadków, specjaliści stawiający witryny sprzedają również hostingi. Decydując się na skorzystanie z ich oferty, nie będziesz musiał samodzielnie przeglądać i porównywać różnych ofert. Jeśli jednak zdecydujesz się na samodzielne kupowanie serwera, to zwróć uwagę na:
- ewentualne ograniczenia transferu – najlepiej będzie, jeżeli uda ci się znaleźć ofertę bez ograniczeń lub z dużym limitem. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której twój sklep przestanie działać lub też będzie działać dużo wolniej,
- kraj, w którym znajdują się serwery – jeżeli będą one umiejscowione za granicą, ewentualny kontakt z działem pomocy lub obsługi klienta, może być utrudniony,
- opinie o danym dostawcy – w dzisiejszych czasach z łatwością można poznać opinie innych klientów, korzystając z ocen znajdujących się w Internecie, wystawionych przez innych użytkowników
O czym jeszcze warto pamiętać?
Budowa sklepu internetowego to wieloaspektowy projekt, wymagający uwzględnienia różnych kwestii. Oprócz aspektów wymienionych powyżej, należy pamiętać również o stworzeniu funkcjonalnego systemu płatności, napisaniu regulaminu sklepu, stworzeniu bazy produktów, czy też podjęciu decyzji o stworzeniu dodatkowych podstron np. z wpisami blogowymi lub innego rodzaju treściami informacyjnymi. Kiedy twoja witryna będzie gotowa, będziesz jeszcze musiał zaistnieć w świecie e-commerce. Pamiętaj, że reklama i marketing są niezwykle ważnymi elementami pozwalającymi na odniesienie sukcesu.